
Pisane komunikacione veštine se razvijaju kroz procenu pisanog rada studenta. Mentori treba da pomognu studentu u poboljšanju:
- Jasnoće pisanja
- Rasporeda pisanja i prezentacija
- Refereniranje i upotreba priloga i dijagrama
Usmene komunikacione veštine se mogu razvijati kroz:
- Prezentaciju rada i ideja
- Diskusije i debate
Komunikacione osobine mogu imati veliki uticaj na uspeh kako u poslovnom tako i u privatnom životu.
KAKO NAPISATI PRAVILAN E-MAIL
E-mail je jedan od glavnih načina savremenog poslovnog komuniciranja. E-mail-ovi koje šaljete govore mnogo o vama, pa je zbog toga važno pravilno ih sastaviti.
Koraci za pravilno pisanje e-mail-a:
- Odredite kome šaljete e-mail (Send to)
Popunjavanje polja CC (Carbon copy=Vidljiva kopija) se koristi kada nekome želimo poslati kopiju poruke, dok u polje BCC (Skrivena kopija) unosimo adresu onog kome želimo poslati kopiju poruke a da za to ne znaju ostali tj.glavni primaoci.
- Naslov/predmet e-mail-a (Subject) mora biti kratak i smislen.
- Pisanje u telu e-mail-a predstavlja zapravo pisnje teksta. Budite jasni, poslovni i ljubazni. Pazite da ne pravite gramatičke i interpukcijske greške. Pišite jasno i konkretno. Ukoliko postavljate pitanja izdvojte ih na jednom mestu.
Na primer:U koliko e-mail pišete asistentu na fakultetu, počećete sa „Poštovani…“ ili „Poštovana“ u zavisnosti naravno da li je u pitanju osoba muškog ili ženskog pola. Nakon napisanog teksta, pročitajte ponovo svoj e-mail kako bi bili sigurni da ste napisali sve što ste želeli i da je sve napisano tačno i ispravno. Na kraju teksta se obavezno podpišite i navedite broj indeksa.
- Potpisivanje na kraju e-mail-a je obavezno. Možete formirati i automatski potpis e-mail-a koji će biti na kraju svakog vašeg e-mail-a. On treba da sadrži: ime i prezime, titulu i zvanje, naziv kompanije, adresu/državu, kontakt, web adresu kompanije. Ukoliko ste student, dovoljno je da vaš potpis sadrži ime, prezime i broj indeksa.
Profesionalno pisanje e-mail-a ima i dodatni niz pravila, kojih se treba pridržavati:
- Budite kratki i konkretni, navodeći samo suštinu.
- Kada odgovarate na mail, odgovorite na sva pitanja. Smanjićete mogućnost nesporazuma i dodatna pitanja.
- Služite se pravilnim pisanjem, gramatikom i znacima interpunkcije.
- Na primljene mail-ove odgovorite u što kraćem roku (poželjno je u roku od 24h).
- Ne pišite velikim slovima, jer će izgledati kao da vičete.
- Obratite pažnju kada imate niz poruka (to je grupa poruka koje su poslate kao odgovor jedna na drugu). Sačuvajte ih jer u nekoj prethodnoj može da postoji potrebna informacija.
- Formatiranje teksta je veoma značajno. Koristite Arial ili Times New Roman, veličine od 10 ili 12. Izbegavajte različite boje ako je to moguće. U koliko baš morate , izaberite neku koja je laka za čitanje.
- Ne koristite slengove, na primer: „lol“, „bzvz“, „pozz“, „šbbkbb“ i slično jer su neprofesionalni i ostaviće loš utisak o vama.
- Izbegavajte slanje poverljivih informacija(matični broj, korisnička imena, lozinke, brojevi kreditnih kartica i sl.), jer takve informacije mogu biti „hakovane“, zloupotrebljenje, pa i iskorišćene u sudskom postupku.
- Nikada ne šaljite uvredljive komentare, uvredljive šale, tračeve, nepristojne i vulgarne fotografije i tekstove. „Jednom izgovorena reč ili poslata poruka, nikada se više ne može povući.“
- Pročitajte tekst pre nego što ga pošaljete. Time ćete ispraviti potencijalne greške, loše izražavanje, što će uticati na bolju komunikaciju i vašu bolju reputaciju.
KAKO NAPRAVITI DOBRU PREZENTACIJU
Prilikom sastavljanja prezentacije treba da se pridržavamo nekoliko pravila kako bi naša Power Point prezentacija zaista bila dobra.
POČETNI SLAJD treba da ima
- Naslov (jasan i koncizan)
- Ime i prezime autora
- Zvanje
- Studenti navode broj indeksa
- Zaposleni navode naziv institucije u kojoj autor radi
- Mesto i vreme održavanja pezentacije
PODLOGA
- Ne stavljati podloge jarkih boja, kao i podloge sa kojih se teško čita
- Ne stavljati slike radi dekoracije već one koje imaju smisao
TEKST
- treba da bude jasan i bez suvišnih elemenata
- da sadrži najvažnije stavke
- poželjna su nabrajanja u tezama
FONT
- Boja teksta u kontrastu sa podlogom
- Ne koristiti različite boje slova
SLIKE
- Pažljivo i adekvatno izabrane
- Da objašnjavaju ili dopunjavaju ono što izlažemo
GRAMATIKA I PRAVOPIS
- Proveriti pravopisne i gramatičke greške
- Strane reči i izraze treba izbegavati
- Izbegavati ponavljanje istih reči i/ili izraza
Jedan koristan link o tome kako napraviti dobru prezentaciju, kao i dobri i loši primeri:
https://www.slideshare.net/Superbubica/kako-napraviti-dobru-power-point-prezentaciju
PISANJE CV – a